Ngumpat dan Zina ?

Assalamualaikum ,


Selamat malam semua . Malam ni qila nak kongsikan sedikit mengenai dosa mengumpat . Perempuan . Ya perempuan selalu dikaitkan dengan mengumpat kan ? Kadang-kadang kita cakap hal lain orang ingat kita mengumpat kan ? Berdosa buruk sangka tu . Hidup kita macam roda . Kejap kat atas . Kejap kat bawah . Sebagai manusia kita ni tak sempurna . Ada je salah yang akan kita buat . Dan semua tau takda manusia yang sempurna pun kat dunia ni kan ?

Tadi qila jalan-jalan kat En.Google jumpa artikel berkaitan dosa mengumpat . Allah SWT mencela orang yang mengumpat bagai memakan bangkai .

”Janganlah setengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkai).”
Dan yang paling penting untuk semua orang tau, mengumpat ni lagi teruk dari ZINA . Ya ! Percayalah . Korang semua baca ni .

Rasulullah SAW bersabda:
“Takutlah ghibah. Ia lebih kotor daripada zina.” Mereka bertanya, “Bagaimana ia lebih kotor dari zina?” Nabi SAW menjawab, “Seorang berzina lalu bertaubat, Allah menerima taubatnya. Sedangkan orang ghibah belum ampuni kecuali telah dimaaf oleh yang diumpat.”
GHIBAH tu sama maksud dengan mengumpat . Sampai sini jela entry malam ni . Maaf kalau ade info yang salah . Tidak lupa Syaza sebab beri link Abang Ahmad Raje kat facebook . Banyak info yang qila dapat .

"Renung-renungkan"
:face55:

0 ► kaki komen: