Mulut Budak Zaman Sekarang ! -..-


Zaman makin moden dunia pun terus maju . Facebook menjadi sasaran utama untuk melepaskan geram . Memaki hamun orang . Memburukkan orang . Budak zaman sekarang mana ada lagi yang sopan santun bagai ni . Dah takda lagi dah . Mulut seakan-akan wajib mengeluarkan kata-kata keras . Selamba muka tembok je kutuk orang . Sedangkan dah tau yang kalau orang tu kecik hati kita berdosa . kat facebook tu jangan ceritalah . memang boleh tercampak jantung baca status yang memaki hamun . Kadang-kadang budak yang baru je form 1 form 2 mulut masing-masing . Aduihhh . Perit gila kalau dengar diaorang cakap . Macam tak belajar sivik . Agak masa kelas sivik  masing-masing ponteng agaknya . 

Yang pakai tudung tak kurang hebatnya mengeluarkan perkataan yang tak elok didengar . Kat facebook tu perkataan babi,cibai,pukimak dah menjadi kebiasaan dah untuk budak-budak tak matang buat status . Kalau nak kutuk DP orang main hentam aja . Cakaplah orang tu tepek bedak sebotol . Eh macam-macamlah . Kenapa selalu sangat budak-budak ni cakap "kat fb muka lawa kat luar muka macam tembok" . Eh aku tak paham betul . Yelah dah tentu tu gamba orang tu jugakkan ? Haiyooo . 

Aku ni bukan lah seorang yang baik sangat nak nasihatkan orang . Cuma ni pendapat aku disamping mengingatkan diri aku . Aku manusia biasa jugak . Menangis,ketawa,tersenyum,berduka . Aku selalu jugak kena kutuk . Ramai je yang cakap diri sendiri tak betul nak nasihatkan orang . Aku sedar aku siapa . Aku tak pernah paksa orang untuk like status aku kat facebook tu . Tapi bila ada yang like ramai pulak yang mengutuk . Termasuk teman rapat aku . Siapa kata aku tak sedih . Balik rumah aku nangis jugak . Aku diamkan jugak benda ni . Aku malas sangat nak amek hati . Aku terlalu takut kalau aku kecik hati nanti aku takkan bercakap dengan orang . Aku ni bukanlah orang yang banyak mulut,tapi aku akan banyak sangat cakap kalau orang tu dah rapat dengan aku . Eh dah lari topik pulak  . Hee Ampun :) 


Kenapa mulut memaki hamun Tidak berzikrullah ?
Kenapa mulut mengumpat orang Tidak membaca Al-Quran ?

Tanya hati . Tanya iman . Kita sebagai manusia tak pernah ada sorang pun yang tidak melakukan kesilapan . Allah tu ada dekat dengan kita . Jangan pernah lupa dia . Mengadulah padaNYA kalau dah tak tertanggung masalah yang korang hadapi . InsyaAllah Allah akan bantu kita . Dia maha mendengar lagi maha mengasihani .

Ikhlas
-Aqilah Mohamad

0 ► kaki komen: