#Mulut Manusia !



Salam Satu Bloggers !

Petang ni aku tak berapa nak ada mood, entahlah . Rasa nak marah orang pun ada . Dari pagi tadi telinga aku ni dah tersumbat dengar lagu tanpa henti . haha . Hari ni aku nak buat entry pasal mulut. Mulut ? Semua orang kat dunia ni ada mulut . Siapa jelah takda mulut kankecuali yang istimewa  . Mulut ni ada macam-macam jenis . Jenis pertama ialah mulut tempayan  . 



Haaa jenis ni memang bahaya ! Memang jenis mulut mintak kick je kan . Hahha . Kenapa aku cakap yang bahaya . Well, orang yang mulut tempayan ni memang jenis tak reti simpan rahsia . Even kau cakap kau pergi beli baju kat petaling street habis satu kampung kecoh . Orang yang macam ni, kurang kasih sayang sayang agaknya . Macam aku selalu kena, status facebook lah . Sorry to say, selalu aje aku kena perli sebab status kat fb . Jeles agaknya dia tak buat status macam aku . Hmm sape tak geram kan . Pada aku orang macam ni tak payah kawan . Habis cerita . Kerja nak jadi wartawan tak bergaji je . 





Jenis kedua ialah mulut laser/pedas

Haaaa ni spesis mulut takda insurans , macam aku .  Hahhaha . Hape, ingat senang nak kawal mulut kita . Susah tau . Kadang-kadang tu bukan sengaja nak cakap tapi terlepas okay . Ye, tak dinafikan memang ramai yang sentap kalau cakap dengan aku . Hahha . Tahan jelah, macam aku tahan kena perli dengan cikgu-cikgu .  Kawan-kawan aku dah masak sangat dah perangai aku . Kitaorang main lawan-lawan je kalau bercakap weee . Tapi pada aku mulut laser ni, lagi senang, cakap depan-depan . Ya memanglah orang akan kecik hati kan ? But its better than talk behind that person right ? Kalau aku biar aku sentap depan orang tu daripada aku tau dia kutuk belakang aku memang goodbye lah kan . Jadi, kesimpulannya tak semestinya mulut laser orang tu jahat .. 

Jenis ketiga ialah mulut bidas


Haaa ni kira macam mulut bontot ayamlah . Kerjanya membidas apa orang cakap . Orang cakap A dia tetap nak bidas B . Spesis mulut kepoh macam ni patut masukkan dalam pertandingan forum . Bagus ya untuk diaorang . Selalunya orang memang tak tahan dengan manusia yang spesis mulut macam ni , Selalu jugak terjadi dalam kalangan suami isteri yang takda persefahaman . Serius aku menyampah dengan orang macam ni . Aku nak aje tampar kalau jumpa yang spesis mulut macam ni . Tak reti dok diam, nak ikut kepala dia aje . Cakap orang lain tu semuanya salah . Errr korang pernah jumpa ? Aku ? Ada je di sekililing aku . 

Jenis seterusnya mulut gula-gula/manis


Haaaa yang ni memang boleh dikatakan semua orang kat dunia mulut manis . Selalunya mulut  kita automatik jadi manis macam gula bila nak bodek mak ayah kita atau sesiapa jelah kan . Hahahha . Sorry aku tak layan orang mulut manis ni, sebab nampak sangat tak ikhlas . Puji orang sebab nak dapat kan sesuatu (hahah aku pun kadang2 macam ni) Aku selalu jumpa spesis ni kat kedai baju.kasut, pasar malam , dan paling ramai dekat shoutbox lah kan . Hahhah . Blog buruk aku ni dikatanya comel hanya sebab nak suruh aku follow . Hehehe . Fine realiti manusia kan . Takpalah nak buat mcm mana adat hidup blogger . 


So korang jenis mulut yang mana? Weheee . Tak kisah kita jenis yang mana . Kita ni manusia yang tak sempurna pun kan  ?  Haaa paling penting walau sekepoh apa pun mulut kita jangan lupa berzikir,baca ayat Al-quran . Lebih baik kepoh berdakwah dari sibuk bergosip status facebook orang ya ! Jumpa lagi semua ! 



0 ► kaki komen: